Decydując się na pracę jako copywriter nie możemy zapomnieć o niektórych ważnych kwestiach. Szczególnie o tym, iż pisząc teksty to my tak naprawdę jesteśmy właścicielami danej treści i to do nas należą praca autorskie. Tylko pytanie jak to się ma do copywritingu. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić właśnie zależności między tymi dwoma pojęciami.
Czy prawo autorskie istnieje w copywritingu?
Jeżeli chodzi o kwestię pisanych lub już napisanych tekstów i innych treści, sprawa wygląda trochę inaczej. Niestety nie każdy zleceniodawca zdaje sobie z tego sprawę. Tak naprawdę każda treść, która została opracowana przez copywritera jest już utworem. Dlaczego? Oczywiście dlatego, iż powstaje ona tylko i wyłącznie w wyniku pracy kreatywnej oraz twórczej. Dlatego, tez warto zaznaczyć, iż podlega prawom autorskim. Co to tak naprawdę oznacza? Głównie chodzi w tym o to, iż w tej sytuacji nie wystarczy tylko posiadanie przez nas faktury czy podpisanej umowy zlecenie, abyśmy mogli rościć sobie 100% praw do zakupionego tekstu. Zatem, prościej mówiąc jeśli tekst został przekazany do klienta na mocy podpisanej umowy o dzieło czy też umowy zlecenie, a nie został w tym samym czasie podpisany inny dokument, który miałby się odnosić do praw autorskich, napisany tekst w tym przypadku jeszcze należy do copywritera. Niektóre osoby to wykorzystują i planują sprzedać drugi raz ten sam tekst. Jednak na szczęście istnieją strony do pisania tekstów, gdzie takie praktyki są zabronione.
Ważne jest to, aby podczas podpisywania umowy z przyszłym copywriterem dopilnować dowodu, który zgodzi się na przekazanie majątkowych praw autorskich. Według prawa, takie przeniesienie praw autorskich musi być w drodze pisemnej umowy pod rygorem nieważności. Umowa słowna w tym przypadku nie zadziała. Na wszystko należy mieć dokumenty.
Podsumowując niniejszy artykuł, jeśli zamierzamy podpisać umowę oraz dokument, który potwierdzi przeniesienie praw, trzeba sprawdzić w jakiej kolejności zostało to podpisane. Pierwsza oczywiście powinna być podpisana umowa o świadczenie usług.